5 tipů jak zaujmout v novém zaměstnání

První prezentace před šéfem a celým vedením, diskuse s novými kolegy – to je noční můra pro většinou zaměstnanců. Jenže nic naplat, strach a trému je nutné překonat. Jak? Zkuste následující tipy.

Aby se zaměstnanec cítil ve firmě dobře, měli by se za nos chytit také zaměstnavatelé. Ve většině českých firem chybí zpětná vazba, tzv. feedback. Aby k nějakému došlo, musí jít o průšvih. Zaměstnanec dostane „sodu“, je jedno zda zaslouženou, či nikoliv, jde o to, že většina šéfů nedokáže své podřízené pochválit. Těm pak zcela logicky chybí k práci motivace. A přitom taková pochvala leckdy účinkuje stejně jako třeba prémie! Bití jsou bohužel méně sebevědomí, spíše introvertnější zaměstnanci. Pokud se počítáte mezi ně, poradíme, jak se v práci, ale i mimo ni cítit o něco lépe.

1. Vaše silné stránky

Je s podivem, že je spousta lidí nedokáže přesně určit. Zkuste si, nejlépe písemně, odpovědět na následující otázky:

  • lehce od ruky mi jde…
  • motivuje mě…
  • jsem dobrá v…
  • často mě prosí o radu kvůli…

Poznáte tak nejlépe své silné stránky, odbornost a kompetenci. Až o sobě někdy začnete pochybovat, stačí se podívat na tento papír.

2. Jen žádné srovnávání

Vždycky se najde kolegyně, která je štíhlejší, spolužák, který je úspěšnější, manželský pár, který je šťastnější a bohatší. Nesrovnávejte se, zbytečně si ubíráte jistotu. Kdykoliv vám váš vnitřní hlas začne našeptávat, že paní XY je daleko lepší než vy, pošlete ho do háje. Jste jedinečná a pozoruhodná právě proto, že jste, jaká jste.

3. Umění říci „ne“

Patříte k lidem, kteří nedokážou nikomu nic odepřít? Slovíčko „ne“ vám jde jen velmi těžce přes rty? Bohužel vám to příliš neprospívá, ostatní vaší dobroty většinou zneužijí.

Dejte si odpověď na tyto otázky:

  • proč říkám pořád ano, ačkoliv si myslím opak?
  • čeho se bojím?
  • co hrozného se stane, když nebudu pořád souhlasit?

[[related]]

4. Připravenost k boji

„No, ale takhle jsme to ještě nikdy nedělali,“ řekne kolegyně, když navrhnete jiné, lepší řešení problému. Zvolte jednu ze strategií.

Uklidňovací strategie: Klidně a stručně jí vysvětlete, že nevidíte věcný důvod, proč by se problém nemohl řešit jinak.

Odpověď otázkou: „A proč by to nešlo takhle?“ zeptejte se. Pokud chcete přilít oleje do ohně, můžete dodat, že se jinak přece neposunete dál.

Žraločí strategie: Chcete-li ukázat ostré zoubky: „Pak mi tedy vysvětlete, proč tu chybu děláte pořád dokola?“

5. Nacvičte si prezentaci dopředu

Poproste kamarádku, aby si váš projev poslechla. Zřejmě vás upozorní na prohřešky, které sama nevidíte: pohupování v kolenou, ruka v kapse atp. Suverénní řečníci dbají na tři věci: držení těla, gesta a tón hlasu (správný tón najdete, pokud budete několikrát opakovat hmmm). Zkuste si založit ruce, tento postoj signalizuje publiku suverenitu. Před projevem se několikrát zhluboka nadechněte. Najděte si jednu osobu, s níž budete mít častější oční kontakt.

Foto zdroj: profimedia.cz

3.12.2012 10:00| autor: Marta Dostoupilová
Více o tématu: povolání

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist