Femina.cz > Vše o cestování > Umíte si poradit s defektem pneumatiky?
Umíte si poradit s defektem pneumatiky?
Průzkum Goodyear Good Driver 2008 odhalil, jak často mají čeští řidiči a řidičky defekt pneumatiky, kdy, kde a za jakého počasí se defekty stávají a jak je řeší.
Celkem se do výzkumu zapojilo 767 řidičů, z toho 340 žen a 427 mužů. Největší zastoupení měli profesionální řidiči (23,2 %), naopak nejmenší řidiči s praxí 1–3 roky (17,1 %) a řidiči začátečníci (18,1 %).
„V době letního cestování je defekt pneumatiky aktuálním tématem. Často jsou slyšet případy, kdy došlo k defektu pneumatiky v zahraničí, navíc v noci, za nepříznivého počasí, s plně naloženým autem apod. Zajímalo nás, zdali jsou tyto případy náhodné a je o nich jen hodně slyšet, nebo zdali v případě defektu pneumatiky opravdu funguje ,zákon schválnosti´,“ vysvětluje důvody pro realizaci průzkumu Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních a lehkých nákladních pneumatik společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.
Hlavní otázkou bylo, kolik defektů měli řidiči během své řidičské praxe. Zde byla nejčastější odpověď jednoznačná – 32,9 % řidičů mělo defekt pneumatiky pouze jednou za život. Druhá nejčastější odpověď byla dva defekty, které mělo 25 % řidičů. Tři defekty mělo 17,6 % dotázaných a až na čtvrtém místě se umístila s 16,1 % varianta žádný defekt. Čtyři defekty mělo 5,2 % řidičů. Pokud měl někdo během své řidičské praxe 5 a více defektů, pak už je skutečně smolař, protože patří mezi pouhá 3,2 % řidičů. Při pohledu na tuto statistiku z pohledu jednotlivých pohlaví se dá konstatovat, že v této oblasti je štěstěna o něco více nakloněna ženám, které nejčastěji měly pouze jeden defekt pneumatiky (35,8 %), zatímco muži měli nejčastěji defekty dva (28,8 %).
Otázkou taktéž bylo, kde a kdy se defekty stávají. Zejména nyní, v době letních dovolených, zaujme skutečnost, že 13,4 % defektů se stalo v zahraničí. Co se týče času, tak není pochyb o tom, že nejvíce nepříjemné je, když se vám defekt pneumatiky přihodí v noci nebo při dopravní špičce. A jak už tomu bývá, tak právě tyto kategorie jsou velmi početně zastoupeny. V noci se stane vůbec nejvíce defektů pneumatik (28,6 %), ale i 20,1 % defektů během dopravní špičky je významné číslo.
Pokud se dá konstatovat, že mužům není nakloněna štěstěna, co se týče počtu defektů, pak u žen je tomu v případě povětrnostních podmínek, které při defektu panovaly. Zatímco 40,3 % mužů odpovědělo, že měli defekt pneumatiky při neutrálním počasí, tzn. oblačno, mírný chlad, popřípadě slabý déšť, nejvíce žen (konkrétně 37,8 %) uvedlo, že při defektu pneumatiky panovalo velmi nepříjemné počasí, představované silným deštěm, sněhem, mrazem, větrem či bouří.
V době defektu pneumatiky jsou řidiči nejčastěji v autě sami – 32,2 %. Druhým nejčastějším případem je situace, že vezou kolegu – 25,1 %. Naopak nejmenší zastoupení (4,5 %) měla situace typická spíše pro černou komedii, a to že při defektu pneumatiky má řidič v autě tchýni či tchána.
Při řešení defektu si 34 % mužů poradilo samo, 22,9 % využilo pomoci posádky automobilu, 22,6 % zavolalo na pomoc rodinu či přátele, 12,5 % pomohl jiný řidič a jen 8 % využilo asistenční službu. U žen je situace logicky odlišná – 37,4 % řidiček si zavolalo na pomoc rodinu či přátele, relativně vysoké je i procento žen, kterým pomohl jiný řidič (23,7 %), což potvrdil i loňský výzkum Goodyear Good Driver 2007 (více viz níže). Přesně 15,2 % žen defekt řešilo s posádkou automobilu, 13,7 % za pomoci asistenční služby a pouze 10 % si poradilo samo. „Výrazný rozdíl mezi procentem řidičů a řidiček, kteří si s defektem pneumatiky poradili sami, jsme očekávali. Je to dáno jednak tím, že ženám připadá výměna pneumatiky velmi komplikovaná, a proto se do ní nepouštějí, navíc v případě některých rozměrů pneumatik může být výměna pneumatiky dost manuálně náročná a pro slabší ženy téměř nerealizovatelná,“ vysvětluje Richard Srbecký.
Doporučené vybavení
„Průzkum ukázal, že s defekty pneumatik to není až tak hrozné, jak vyprávějí mnohé příběhy. Nicméně některé statistiky dokazují, že se defekt pneumatiky často přihodí v nejméně vhodnou chvíli, např. v noci, za zhoršených povětrnostních podmínek, či ženě, když je v automobilu sama,“ komentuje výsledky Richard Srbecký. Proto by si řidiči, zejména před odjezdem na zahraniční dovolenou, měli zkontrolovat, zda v autě mají všechno potřebné vybavení nezbytné k řešení defektu pneumatiky. Vyhláška za povinnou výbavu považuje náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), příruční zvedák a klíč na matice (šrouby) kol. Je však dobré pamatovat i na další nepovinné vybavení, které může velmi pomoci, jako je hustilka, tlakoměr, svítilna, pracovní rukavice, reflexní vesta, příp. pláštěnka, apod. Pokud cestujeme s dětmi, pak je vhodné mít reflexní vesty i pro ně. Situace, kdy děti necháme v odstaveném autě u krajnice nebo kdy neoznačené děti pobíhají kolem auta, rozhodně není bezpečná. „Řidiči často zapomínají kontrolovat tlak rezervní pneumatiky. Pokud nemají v automobilu hustilku, může dojít k situaci, kdy jim je rezervní pneumatika na nic, a přestože mají všechno povinné vybavení, musejí shánět pomoc. Stejně tak se stává, že na upevnění ráfků použijí bezpečností šrouby, ale speciální hlavici na jejich povolení si nechají doma v garáži,“ upozorňuje na časté prohřešky řidičů, které komplikují řešení defektu pneumatiky, Richard Srbecký.
Průzkum Goodyear Good Driver 2008 realizovali pro Goodyear Dunlop Tires Czech společnosti Insoma a Weber Shandwick. Tento průzkum navazuje na loňský středoevropský průzkum solidarity řidičů Goodyear Good Driver 2007, který zjišťoval, zdali jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou pneumatiky. Ten se uskutečnil v červenci roku 2007 v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Čeští řidiči se v tomto průzkumu ukázali ve velmi dobrém světle a svou ochotou pomoci s výměnou poškozené pneumatiky výrazně předčili jak slovenské, tak zejména maďarské řidiče.