Upřímně, od doby, kdy Jan Hřebejk opustil své nostalgické komedie z totalit, přitvrdil a začal peskovat nešvary současnosti, přestaly se mi jeho filmy líbit. Připadalo mi, že jeho kritika je moc jednostranná, neúčinná, se zdviženým prstem. Teď to ale vypadá, že dřív tolik oblíbený český filmař načal zase další fázi – relativizace.
V Kawasakiho růži mu to ještě moc nevyšlo, protože to byl film rozkročený mezi oběma posledními směry, zaplevelený zbytečnými figurkami zesměšňujícími další moderní trendy (jako new age), které zakrývaly hlavní, zajímavější linku o spolupráci s tajnou policií. V Nevinnosti ale už všechno drží pohromadě mnohem lépe, i proto, že její příběh už není tak závislý na čase a místě. V jeho jádru leží univerzální otázky o sobeckosti lásky, posedlosti, vině a trestu.
K vykročení k tomu, aby se z Hřebejka konečně mohl opět stát víc než lokální filmař, mu pomáhají i herci, s nimiž se ještě pracovně nesetkal jako Ondřej Vetchý nebo objev Hynek Čermák v nejsympatičtější roli láskou zklamaného přesto slušného policajta. Největší tíhu ale tvůrci naložili pro jistotu na herečku, kterou už znají naopak dobře, Aňu Geislerovou.
Nejdřív to vypadá, že v pátrání po tom, zda lékař obviněný ze sexuálního obtěžování nezletilé pacientky je vinen či ne, Aňa dostala vedlejší roli zakřiknuté švagrové. Nakonec se ale rozehraje k sólu, k nečekanému o to víc, že autoři příběh dovedli k finále, které převrátí celý film do jiného žánru. Což sice může některé diváky zaskočit, ale právě díky tomuhle zlomu najdou v Nevinnosti víc, než by obyčejné vyšetřování tvrzení jedné lolitky pojalo.
I když Hřebejkova novinka zdaleka není dokonalá a vyniká jenom v českém kontextu, kde na slušný film, o němž se dá přemýšlet déle než čtvrt hodiny, nenarážíme každý měsíc. Ale i za to jsem za tenhle ambiciózně rozmáchlý film, který konečně nechává na publiku, aby postavy a jejich činy posoudilo samo, ráda.
Co se mi líbilo:
že mě film překvapil
že každá postava má svůj důvod k tomu, co dělá
dobré herecké obsazení, zvlášť Alena Mihulová v roli matky údajně zneužité dívky
krásný dům ústřední rodiny, který filmařům půjčila Věra Chytilová
songy písničkářky Vladivojny
Co se mi nelíbilo:
ne moc hladké přechody z žánru do žánru
některé nepřesvědčivé menší postavy
Nevinnost, ČR 2011, 98 minut. Režie Jan Hřebejk, hrají Ondřej Vetchý, Aňa Geislerová, Hynek Čermák, Zita Morávková, Luděk Munzar, Anna Linhartová. Premiéra 20. 1. 2011.
Hodnocení: 75 %