Femina.cz > Zábava > Tip: Shakespearovské slavnosti uvedou Bouři s Janem Třískou
Tip: Shakespearovské slavnosti uvedou Bouři s Janem Třískou
Od 1. do 14. srpna rozšíří pražský program Letních shakespearovských slavností Bouře. Nejvýznamnější hra Shakespearova pozdního období, v níž dramatik bilancuje svůj život i tvorbu, stojí za vidění už kvůli výkonu Jana Třísky.
Po výtečné kreaci ve slavném Králi Learovi se Jan Tříska už loni na Shakespearovské slavnosti vrátil – ne ovšem jako král, ale jako otrok Kaliban, prostoduchý divoch a dítě přírody, „obluda“, „netvor“ a „pihovatá zrůda“, jehož teprve civilizovaný šlechtic Prospero a jeho dcera Miranda naučili lidskou řeč.
„Kaliban sice neustále nadává a kleje, ale když na to přijde, opěvuje krásu svého ostrova jazykem ryzí poezie,“ řekl Tříska. „Jeho vroucí vyznání vlasti, ovládané v té chvíli mazanými vetřelci, je vlastně Kalibanův „Kde domov můj“, jak jej v roce 1611 napsal William Shakespeare.“
V hlavní roli milánského vévody Prospera se střídá Dušan Jamrich a Emil Horváth. Krásnou a nevinnou Mirandu, Prosperovu dceru, ztvární Zuzana Kajnarová (alternuje Antonie Talacková), v dalších rolích uvidíme Adriana Jastrabana, Martina Pechláta, Pavla Kikinčuka, Ondřeje Pavelku, Filipa Čapku a jiné. Hra je uváděna v překladu Martina Hilského a Lubomíra Feldeka.
Režie se ujal Jakub Korčák. Renomovaný divadelník působící hlavně v Brně je shodou okolností Třískovým synovcem. „Bouře je krásná hra se silnou poezií,“ dodal Korčák. „Může být nazírána jako hra o síle a záludnosti divadla, jako politická hra o kolonialismu a věčném mocenském boji, jako absurdní modelové drama o historii světa a šíleného lidstva, které bloudí v zajetí klamu a sebeklamu… V Bouři ale můžeme vidět i obraz rozervané lidské duše. Svár protikladných sil, který v ní probíhá, vede nakonec k vnitřní proměně člověka,“ uvedl režisér.
V tomto smyslu se Bouře jeví jako Prosperův alchymický experiment: hrdinové zde procházejí nejen rozbouřenými živly, ale i bouří ve svých duších. „Prostřednictvím odpuštění a lásky je surová materie vnitřních konfliktů přetavena v ušlechtilý kov ryzího ducha,“ dodal Korčák. Podstatnou úlohu v inscenaci hraje scéna Jaroslava Maliny, evokující loď na rozbouřeném moři i pustý ostrov, renesancí a orientem inspirované kostýmy Zuzany Ježkové a hudba Zbyňka Matějů.