Inteligentní vrahy, kteří se baví pozorováním zastánců ordinérní morálky, Anthony Hopkins evidentně už může hrát se stejnou nenucenou lehkostí, s jakou takovéhle postavy zabíjejí. Taky thriller Okamžik zlomu nabízí variaci na jeho nejslavnější roli Hannibala Lectera, i když Ted Crawford svou ženu nesnědl. Jenom jí vpálil kulku do mozku, jako odpověď na porušení manželského slibu. Protože detektiv a zároveň tajný milenec postižené do domu vrazil brzo na to, případ se zdá poměrně jasný. Jenže letecký inženýr myslí a jedná se stejnou chladnou dokonalostí s jakou pracuje Robe Goldbergův přístroj, kinetický mechanismus s kuličkami, kterým si Crawford krášlí obývák a který režisér Gregory Hoblit tak často výmluvně snímá. A zdánlivý útok v afektu naplánoval jako dokonalou vraždu.
Ryan Gosling se ve svém věku k rutinní bravuře teprve propracovává, samolibé okouzlující fracky ale už taky zvládá s ležérní přirozeností. Film Okamžik zlomu sice nedokáže být o moc zlomovější než jeho nevýrazný název, nakonec ale sledování souboje mezi jistými výkony zlomyslného Hopkinse a tvrdohlavě zarputilého Goslinga uspokojivě poskytne představení, na které se lze upnout. A držet se ho čím dál pevněji, s tím jak si film zkouší odstíny krimi, právnického a psychothrilleru, až se zlomí do nataženého scénáristického výmyslu.
Příběh chce poučit o tom, že všichni mají slabinu, i když někdy se těžko hledá. Pozornost ale odvádějí rádoby velkolepé zvraty, předvídatelná tajemství a právnické kličky, které ač reálné, působí příliš nepřesvědčivě. Nakonec není tak důležité slabé místo Crawforda, to jenom uzavírá případ. V nefungující krimi je zajímavější odhalovat slabiny sebevědomého kariéristy Willy Beachuma, jehož pohodlný egoismus a snahu dostat se k boháčům soukromé firmy nahlodá jeho původně poslední případ ve státních službách. Tak důkladně, až jednou Beachum zjistí, že mu o tu spravedlnost a potrestání jednoho hajzla přece jenom jde. Což není nijak nový způsob, jak naložit s postavou arogantního mladíka, Gosling ale tenhle přechod sympaticky podává přirozeně a plynule.
Na jiné herecké kolegy, třeba Davida Strathairna nebo Rosamund Pike, moc prostoru nezbylo, takže do dialogu Goslinga s Hopkinsem výrazněji vstupuje už jenom režisér Hoblit, který si hraje s nevzrušeně výhružnou atmosférou. Kamera kromě stroje a luxusního vybavení Crawfordova bytu ráda pozoruje i tváře a zdvojuje je v různých odrazech. Bohužel narozdíl od Hoblitova debutu Prvotní strach, který držela silnější pointa a Edward Norton, tady jeho snahy sabotuje slabý scénář, který nakonec i tu poklidnou hrozivost profiltruje jenom v klid.
Fracture, USA 2007, 113 minut. Režie Gregory Hoblit, hrají Anthony Hopkins, Ryan Gosling, David Strathairn, Rosamund Pike, Embeth Davidtz, Fiona Shaw. Premiéra 2. 8. 2007.
foto: Warner Bros.