Femina.cz > rodina a děti > děti > Kdy a jak začít s dětmi mluvit o sexu?
Kdy a jak začít s dětmi mluvit o sexu?
Kdy si s dětmi začít povídat o lidské sexualitě? Když jsou jim tři roky, či počkat, až jim bude aspoň pět? Nebo prostě až se samy zeptají? Přizvat na pomoc čápa a vránu, nebo raději nějakou názornou knížku? Čtěte dál: poradíme, zeptáme se odborníků a nabídneme i „know-how“ několika rodičů.
Jsem maminkou šestileté holčičky. Už dlouho přemýšlím o tom, jak zareaguji, když se mě na „to“ zeptá. Tedy na to, jak přišla na svět. Ona se totiž ještě nezeptala. Na tuto otázku čekám už několik let a překvapuje mě, že se zatím neobjevila. Moje Anička ví, že byla v mém bříšku, víc ji ale nezajímá. Začala jsem tedy pátrat v knihách, u odborníků i na internetu. A výsledek?
Veškerá dostupná literatura a snad i všichni odborníci se shodují v tom, že toto „školení“ by mělo začít už ve třech letech dítěte. A podle jedné teorie, když děti dosáhnou pěti let věku, rodiče se před nimi nemají odhalovat a koupat se s nimi v jedné vaně. Já se se svou dcerkou koupu odjakživa a úderem jejích pátých narozenin jsem se s ní koupat nepřestala. Psychoterapeutka Hedviga Pečená mě naštěstí ujistila, že mám zůstat klidná, ani ona s touto teorií nesouhlasí. Skrývat se před vlastními dětmi je podle ní scestné.
Odpovídejte pravdivě a jednoduše
Dítě vychováváme neustále. Svými postoji, chováním, slovy, mlčením, výrazy tváře, tělesnými projevy. I o sexualitě se tedy malý človíček v první řadě dozvídá a poučuje z našeho chování. Zajímat se o ni přitom začíná mnohem dříve, než dokáže formulovat otázku. „Malé dítě je zvědavé na tatínka, když jdou spolu například do bazénu, nebo si chce obvykle pohladit maminčino bříško, když třeba čeká další dítě. To jsou ty pravé chvíle, kdy lze pohovořit o anatomii, rozmnožování a porodu,“ vysvětluje Hedviga Pečená.
S tématem souvisí:
Při choulostivých otázkách zachovejte chladnou hlavu
„Na případné otázky odpovídejte pravdivě a jednoduše, nevytvářejte žádná tabu. V žádném případě si nevymýšlejte, ani odpovědi neodkládejte na později. Jinak dosáhnete pouze zmatku v dětské duši. Pokud dítě, kterému rodiče řekli, že jej přinesl čáp, později samo zjistí pravdu, může kromě zmatku pociťovat i nedůvěru a především může dojít k závěru, že sex je něco negativního, nikoli téma k otevřenému rozhovoru,“ vysvětluje odbornice.
Nebojte se pojmenovávat věci pravými jmény
Vhodné termíny, které v rozhovoru „na lechtivé téma“ s malými dětmi použít, si máme zvolit sami. „Musíte vědět, jakou informaci je vaše dítě schopno vstřebat a co už by bylo moc. O pohlavním styku, početí a porodu se zatím vůbec nezmiňujte. To dítě v tomto věku nezajímá, postačí mu jen základní informace,“ upozorňuje psychoterapeutka, se kterou souhlasí i sexuolog Petr Weiss. Do devíti let děti podle něj přijímají věci kolem sexu přiměřeně. „Když řeknete penis, je to pro ně stejné, jako když řeknete ucho. Proto je v tomto věku komunikace na toto téma velmi otevřená. Později ji znemožňuje oboustranný stud,“ upozorňuje odborník. Podstatné je i to, že dítě k vám navíc získá důvěru a v pozdějším věku nebude mít problém bavit se s vámi i o jiných důvěrných věcech. „A důvěra je ve vztahu mezi rodičem a dítětem nejdůležitější,“ dodává Petr Weiss.
A ještě jedna podstatná věc: čeština má pro pojmenování mužských a ženských pohlavních orgánů mnoho synonym, včetně různých domáckých označení, kterými dítě v rámci rodiny pojmenovává své genitálie již v útlém dětském věku. Ať už v rodinném kruhu používáte jakékoli zdrobněliny či zástupná označení pro intimní tělesné partie, doporučuje se děti nejpozději v předškolním věku seznámit s jejich „oficiálními“ názvy. Kupodivu vyslovit nahlas slovo penis či vagína většinou mají problém dospělí, pro nezatíženou dětskou duši jsou to jen další nová slova.
Zkušenosti se sexuální osvětou v rodinách školkařů
Zajímaly mě zkušenosti rodičů, především to, jaké termíny při vysvětlování používají. Pátrat jsem začala jedno ráno ve školce, kde jsem zapředla rozhovor s několika maminkami. „Otázku samotného sexu jsme ještě s dcerou neřešili, jaký je rozdíl mezi muži a ženami ale už dávno ví. Ví taky to, že byla v mém bříšku, a víc ji zatím nezajímá,“ řekla mi maminka čtyřleté Agátky, která je evidentně na stejné informativní úrovni jako moje Anička.
Ptám se tedy dál. „To, jak děti přicházejí na svět, jsem dcerce vysvětlila tak, že maminka s tatínkem se mají rádi a z té lásky se jim narodí miminko. A jí tato informace postačila,“ přidala se další maminka. „To já řekla, že maminčino vajíčko se spojí s tatínkovou spermií a z toho se narodí miminko. A Jitušce tato odpověď taky stačila.“
Maminka pětiletého Vojtíška mi řekla, že to, jak děti přicházejí na svět, se svým synkem už probírali, a to při sledování dokumentárního filmu o zrodu lidského života. „Na ten jsme se dívali spolu a Vojta to docela pochopil,“ směje se jeho maminka. Edukativní dokumentární film se mi zdá jako velmi vhodná cesta, pátrám tedy na internetu, jestli na našem trhu nějaké edukativní DVD na toto téma existuje. Žádné však nenacházím. Vyhledávač mi nabízí pouze knihy „Jak jsem přišel na svět“ Kateřiny Janouchové, publikaci Ondřeje Trojana „Jak mluvit s dětmi o sexu“, „Jak s dětmi mluvit o sexu, manželství a rodičovství“ Ilony Burdové či „Jak děti přicházejí na svět“ Jany Martincové.
Důležitá část osvěty u malých dětí: Právo říkat ne
Nejde však jen o samotné povědomí o sexu. „Dítě ve školce by mělo vědět, že může říkat ne a že nikdo na něj nemá právo sahat. To všechno patří do sexuální výchovy a tímto směrem by děti měly být vedeny už ve školkách,“ zdůrazňuje Petr Weiss.
„Už ve třech letech je rovněž vhodné učit dítě rozdílu mezi dobrými dotyky (přátelské objetí a pohlazení po zádech) a zlými dotyky (dotyky částí těla, které jsou obvykle skryty pod plavkami). Můžete s ním také promluvit o nechtěných dotycích (jako líbání a masírování míst na těle, kde je to dítěti nepříjemné). Snažte se, aby dítě pochopilo, že jeho tělo je jeho soukromá věc a nikdo by se ho neměl dotýkat bez jeho svolení,“ uzavírá přední český sexuolog.
Stručný návodný manuál aneb Jak na věc
• O sexualitě s malými dětmi hovořte otevřeně.
• Sex rozhodně netabuizujte.
• Na otázky odpovídejte pravdivě a jednoduše. Jinak dosáhnete pouze zmatku v dětské duši.
• Rozhodně vynechejte teorie o tom, že děti nosí čáp či vrána.
• Sdělte jen takové množství informací, které dítě dokáže pochopit.
• Používejte výrazy adekvátní věku dítěte.
• Pohlavní styk ze svého výkladu zatím vynechejte.
• Obecně se snažte, aby dítě pochopilo, že sexualita je nedílná část láskyplného, důvěrného vztahu mezi dvěma lidmi. Objímejte a líbejte se před dítětem se svým partnerem, aby mělo názorný příklad.
[[related]]
Zajímavost na závěr:
Odkud přiletěla teorie o tom, že děti nosí čáp?
Tato pověra má své kořeny v Německu, Holandsku a Skandinávii. Nebyla zde však pouhou lží pro děti, měla hlubší význam. Podle zdejší tradice duše nenarozených dětí přebývají v hlubokých močálech a bažinách a odtud potom přicházejí ke svým rodičům. Čápi často hledají potravu právě v těchto nedostupných koutech a navíc se sami vzorně starají o své potomstvo. Také se vracejí stále na stejné místo. Mezi lidmi se tedy kdysi dávno začalo říkat, že čápi z bažin mohou přinést i duši dítěte a nechat ji u budoucích rodičů. Práci jim proto usnadňovali stavěním plošin na střechách, kde se čápi mohli uhnízdit. Pokud si zde ptáci skutečně začali budovat hnízdo, znamenalo to, že v domě se bude rodit mnoho dětí.
A co vrána?
Odpověď na složitější otázku, proč by chlapečky měli nosit čápi a holčičky vrány, jsem nenašla. Zato jsem narazila na jeden půvabný vtip. Janička se ptá maminky: „Proč mají sousedi samé kluky a já bratříčka nemám?“ –„Protože čáp nosí chlapečky a vrána holčičky!“ – „A, maminko, nemohli byste si někdy ty ptáky vyměnit?“
Na Babywebu čtěte také:
Jak vychovat dítě? Bez trestů a poučování
Rytíři a princezny aneb Rozdíly ve výchově kluků a holek
Jak to udělat, aby mě dítě poslechlo?