Homeworking

Homeworking patří k aktuálním trendům poslední doby. Pohodlí volné pracovní doby, rána bez stresu a bez dojíždění, to láká mnohé z nás. Jenže práce z domu také není pro každého.

 

Homeworking patří k aktuálním trendům poslední doby. Pohodlí volné pracovní doby, rána bez stresu a bez dojíždění, to láká mnohé z nás. Jenže práce z domu také není pro každého.

Homeworking aneb práce z domu

Homeworking vlastně z historického hlediska není nic nového. Naopak – zvyk docházet z domova někam za prací s sebou přinesla až průmyslová revoluce. Práce z domu, jak by se na první pohled mohlo zdát, není určena jenom pro malou skupinu zaměstnanců. Uplatňuje se v celé řadě kreativních a kancelářských profesí, od grafiků, programátorů, překladatelů a novinářů přes designéry a architekty až po manažery či obchodní zástupce, jejichž práce díky pokročilým technologiím přestává být vázaná na sídlo firmy. Žádné překážky této formě zaměstnávání neklade ani platná legislativa. §317 zákoníku práce dokonce uvádí podmínky, za nichž lze práci provádět z domova. Kromě homeworkingu, jenž doslova znamená výkon typicky kancelářské práce z domova, se na českém pracovním trhu začíná uplatňovat také teleworking, čili práce odkudkoli na dálku prostřednictvím telekomunikačních technologií.

Druhy a profese

Homeworking může být dvojího druhu:
• zaměstnanec firmy pracuje z domova
• tzv. freelancer – nezávislý specialista „na volné noze“

Homeworking se hodí pro široké spektrum profesí, jedná se však především o pozice, které vyžadují samostatnost a mnohdy i poměrně vysokou specializaci:

– grafik, programátor, webdesignér
– analytik, makléř, finanční a daňový poradce, účetní, konzultant
– novinář, PR manažer, copywriter, překladatel, korektor, marketingový specialista
– fotograf, designér, architekt, terapeut, astrolog, produkční
– projektant, vývojář, správce sítě, projektový manažer
– ředitel, obchodní zástupce, asistent
– rukodělné a řemeslné profese, zpracování dat

Pro koho se hodí?

– lidi z malých obcí a obtížně dostupných míst
– rodiče malých dětí
osoby dlouhodobě pečující o členy domácnosti
studenty, absolventy
lidi s nemocí, či handicapem
pracovníky se specifickou kvalifikací

Rozhodně se ale nehodí pro ty, kdo:

potřebují pevný denní režim
preferují pevné řízení, nikoli samostatné rozhodování a odpovědnost
mají silnou potřebu sociálního kontaktu

VÝHODY

Pokud chcete zaměstnavatele přesvědčit o výhodách homeworkingu, můžete začít s tím, že mu to přinese úsporu za kancelářské prostory a energii. Může mu být jedno, jestli ten pravý zaměstnanec bydlí v Českých Budějovicích nebo v Ostravě. Pracovní úvazky pak může využívat velmi flexibilně, podle dohody se zaměstnancem a navíc bude jednat i velmi ekologicky.

Hlavními výhodami pro zaměstnance jsou zejména:

Možnost pracovat kdekoliv
Notebook si sebou můžete vzít všude, nejste vůbec vázáni na kancelář, celá vaše kancelář je ve vašem počítači. Je to také způsob, jak celé dny trávené doma přežít – když je hezky, můžete pracovat třeba na zahrádce.

Využívání „mrtvého času“
To se hodí velice, obzvláště pokud ke své práci potřebujete ještě práci někoho jiného. Když čekáte na nějaký mail, bez kterého se nepohnete dál, když se vám na počítači něco dlouho instaluje či stahuje, můžete v mezičase třeba vyvěsit prádlo, dát nádobí do myčky – prostě všechno to, co byste po práci stejně musela udělat.

Flexibilní pracovní doba
To se týká zejména lidí pracujících „na volné noze“. Je na vás, jestli budete pracovat od osmi, nebo vám to myslí až odpoledne, a tak radši budete pracovat do osmi. Když potřebujete dopoledne na úřad, na nákup, protože jsou obchody poloprázdné, nebo vyzvednout děti ze školky už ve čtyři, máte zelenou.

Úspora času a nákladů na dopravu
A co víc, sbohem přecpanému metru! Sbohem zaspávání do práce! Sbohem dopravní zácpě!

Nárůst produktivity, méně stresu

Skutečně, vlastní rozhodování o využití času a kombinace výše uvedených faktorů mnohdy přináší i vyšší efektivitu práce. Navíc máte na práci klid, snad i pohodu, ale rozhodně to není univerzální lék na stres. V tom hraje samozřejmě roli i vaše schopnost sebeřízení a charakter vaší práce.

Rodina

Péče o rodinu a profesní život se mnohem snadněji sladí při práci z domova.

ÚSKALÍ

Nedůvěra zaměstnavatele
Často právě snížená možnost kontroly je faktorem, který zaměstnavatele od homeworkingu odrazuje. Proto je také využíván zejména u profesí, u kterých je práce nějakým způsobem měřitelná.

Práce doma nebo domácí práce?
Když pracujete z domova, vyvolává to u členů vaší rodiny pocit, že máte celý den spoustu času na všechny práce, které ostatní nestíhají. Budou po vás chtít, abyste šla nakoupit, zaběhla na poštu, do čistírny, vyprala, vyžehlila, a to všechno ve vaší pracovní době. Dá to práci, než si rodina uvědomí, že také pracujete, i když doma.

Práce = Domov
Od práce nemůžete fyzicky odejít domů. Je pořád tam. Vyžaduje to tedy být schopen oprostit se od práce psychicky, aniž byste někam daleko daleko odešli. Ač se to nezdá, není to lehká věc. Lidé pracující z domova mají často problém s prací po 8 hodinách skončit, protože tam na ně pořád „číhá“.

Nedostatek disciplíny

Protipólem je pak pocit, že máte na všechno dost času. Dáte si dlouhou snídani u televize, podíváte se na nějaký seriál, pak si prolistujete časopis, nebo se zaseknete u té skvělé knížky a než se nadějete, bude po poledni. Tak alespoň něco uvaříte, pak ještě uklidíte… Zkrátka, velmi snadno se vám může stát, že se k práci dostanete ve tři odpoledne…

Sociální izolace
Co naplat, kolegy doma prostě mít nebudete. Někdo se s tím vypořádává lépe, jiný hůře. Nikdo vás sice nevyrušuje, ale ani vám nikdo neporadí. Vždy můžete komunikovat různými kanály, telefon, skype, icq, určitý pocit izolovanosti ale časem vzniká u každého.

Zvládání techniky

Pokud vám najednou přestane tiskárna tisknout, musíte se s tím vypořádat sami. Stejné je to s veškerou IT technikou. Žádný helpdesk, žádný šikovný kolega. V nejhorším jedině servis.

CO POMÁHÁ?

Pracovna

Nemusí to být samostatná místnost (i když to je nejlepší varianta), ale rozhodně byste měly mít oddělený kout pouze na práci.

Priority
Je důležité stanovit si priority, cíle a poté se jich držet. Den byste si ráno měly naplánovat, abyste věděly, co všechno dnes musíte udělat, plus co budete dělat dál, když vám zbude čas.

Být v kontaktu s kolegy
Alespoň přes mail, skype, icq.

Pravidelný režim
Mít svoje rituály, které se budou opakovat a budou vytvářet jakýsi pevný rámec dne. Jestli vám to pomůže, klidně se ráno oblečte a namalujte jako do práce, abyste sama sobě dala na známost, že začal pracovní den.

Technika
Potřebujete samozřejmě fungující a spolehlivé technické vybavení vaší domácí kanceláře, ale také plán pro krizový stav. Mějte náhradní toner do tiskárny, nouzová čísla (jako třeba do servisu) si zapiště někam do notýsku, abyste je, až vám nepůjde internet, nechtěla na tom internetu teprve hledat…

Umět říkat NE
V případě, že po vás někdo z rodiny bude chtít, abyste během udělala tamto a tohleto, musíte se naučit tyto prosby zdvořile ale vytrvale odmítat.

Vzdělávat se
S určitou izolovaností souvisí i potřeba samostatného studia a sledování nových trendů. Podmínkou pro úspěšnou práci z domova je samozřejmě také dobrá znalost práce s počítačem.

Znalosti a dovednosti jsou důležité

Oproti Evropské unii jako celku, kde formou homeworkingu pracuje celých 9 milionů lidí, je Česká republika teprve na začátku. Důvodů je několik, jak jsou popsány výše, ale tím nejdůležitějším, je stále relativně nízká počítačová gramotnost v naší zemi.  Práce z domova není možná bez odpovídající znalosti počítačových a komunikačních technologií, které jsou nutné nejen pro samotnou práci, ale i ke komunikaci s kolegy a nadřízenými.

Data Českého statistického úřadu prozrazují, jak si Česká republika stojí v otázce vybavenosti výpočetní technikou a počítačové gramotnosti. Na otázku: „Vlastníte ve své domácnosti počítač a připojení k internetu?“ odpovědělo kladně necelých 81 % dotázaných, což oproti podobnému výzkumu z roku 2005 představuje nárůst o 17 procentních bodů.

Ze získaných dat také vyplývá, že ne každý, kdo vlastní počítač, s ním také umí dobře zacházet. Na otázku: „Zvládáte práci s počítačem a na jaké úrovni?“ naprostá většina dotázaných (89 %, což v přepočtu představuje 45 % populace) odpověděla, že pouze pro svoji potřebu. Pod tím si lze představit například napsání dopisu, vytvoření jednoduché tabulky či prohlížení fotografií z dovolené, případně hraní nějaké hry. To ovšem není znalost, která by byla pro samostatnou práci se základními kancelářskými aplikacemi dostačující.

Nejvyšší úroveň počítačové gramotnosti má podle výzkumu Středočeský kraj (42 % oslovených), na opačném pólu škály se nachází kraj Ústecký s 25 %. 
Podle omnibusového šetření, které na objednávku společnosti Gopas realizovala firma IBRS, by absolvování nějakého počítačového kurzu uvítalo celých 44 % ekonomicky aktivních lidí. Procento přitom stoupá s dosaženým vzděláním, takže největší zájem mají vysokoškoláci, nejčastěji ve věkové skupině 30-39 let. U žen je zájem o kurzy práce s počítačem zhruba o 5% vyšší než u mužů.

Nebojte se počítače

Femina tip: Širokou nabídku počítačových kurzů nabízí počítačová škola Gopas. Najdete u ní kurzy různých úrovní, i pro naprosté začátečníky, v nabídce jsou i e-learningové kurzy pro studium z domova. Kurzy jsou vedeny interaktivní formou, aby si každý odnesl co nejvíce praktických dovedností a přestal se počítače bát. Velkou výhodou u Gopasu je, že pokud absolvujete kurz a chcete si ho z jakéhokoli důvodu zopakovat, dostanete ještě jeden stejný kurz zdarma. To vše za velmi rozumné ceny.

* data jsou čerpána z výzkumu ČSÚ

 

16.6.2008 12:00| autor: Katka Landlová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist