Pokud jste však již byli nuceni řešit nějaký problém spojený s konzumací jídla a pití v pohostinství, mohly by se vám hodit následující rady.
Co je jídelní (nápojový) lístek?
Po příchodu do restaurace zpravidla nejprve obdržíte jídelní lístek. Jídelní lístek obsahuje nabídku jídel (případně nápojů) restaurace. Akceptováním některé z nabídek spotřebitelem pak vzniká kupní smlouva mezi spotřebitelem a provozovatelem restaurace. Je proto důležité, aby údaje uvedené v jídelním lístku byly co nejpřesnější. Zákon neurčuje přesnou formu jídelního lístku, měl by ale v každém případě obsahovat druh nabízeného pokrmu či nápoje, jeho množství a cenu. Je v rozporu se zákonem, pokud některý údaj chybí (např. množství či cena).
Provozovatel restaurace je vázán nabídkou uvedenou v jídelním lístku. Jestliže tedy např. dojde k chybě a omylem je uvedena špatná cena pokrmu, je provozovatel takto uvedenou cenou vázán, dokud ji nezmění. V jídelním lístku musí být uvedeny všechny poplatky účtované hostům (tedy např. chleba k polévce apod.).
V některých zemích je přímo k cenám pokrmů účtováno také tzv. spropitné. U nás tomu tak není a je zcela na hostu, zda se rozhodne odměnit služby obsluhujícího personálu drobným či větším příspěvkem. Tato praxe není nijak v rozporu se zákonem, pokud není personálem vyžadována jako podmínka prodeje pokrmů.
Mám právo změnit objednávku jídla nebo nápojů? Jak dlouho jsem povinen na donesení jídla čekat?
Kupní smlouva vzniká v okamžiku, kdy spotřebitel předá objednávku číšníkovi. Od té chvíle již nemůže objednávku měnit ani zrušit, pokud se na tom obě strany nedohodnou. Objednávkou vzniká restauraci právo na zaplacení ceny a to i v případě, že spotřebitel z jakéhokoliv důvodu jídlo nezkonzumoval.
Po obdržení objednávky je číšník povinen přinést objednané jídlo řádně a bez zbytečného odkladu (v případě hotových jídel), nebo v dohodnuté době či ve lhůtě přiměřené okolnostem (u jídel na objednávku). Za lhůtu přiměřenou okolnostem je v tomto případě možné považovat např. 30 minut. Jestliže není objednávka v této lhůtě vyřízena, může spotřebitel od smlouvy odstoupit a objednávku zrušit. Restaurace si v takovém případě nemůže účtovat žádné poplatky.
Co dělat, když je účet vyšší, než jsem očekával nebo jídlo neodpovídá objednávce?
Jestliže je Vám účtována za jídlo či pití cena vyšší, než je uvedena v jídelním lístku, nebo se na účtu objeví pokrmy, které jste neobdrželi, v každém případě se braňte a trvejte na svých právech. Nebudete-li úspěšní, je samozřejmě možné domáhat se vrácení případného přeplatku soudní cestou, v tomto případě je však důležité zajistit dostatek důkazů (účet, svědky, apod.). Vhodné je také podat stížnost k České obchodní inspekci, která může postihnout restauraci pokutou za provozování tzv. klamavých praktik. Stížnost můžete podat také tehdy, jestliže množství jídla neodpovídá údaji uvedenému na jídelním lístku.
Restaurace také nemá právo přinést hostu nevyžádaný pokrm a žádat poté jeho zaplacení (např. obloha či příloha), není-li zřejmé, že si jej host objednal. V takovém případě je na místě namítnout, že na nevyžádanou část pokrmu nevznikla kupní smlouva a proto nejste ochoten zaplatit.
Na druhou stranu není provozovatel restaurace povinen poskytnout hostu jiné pokrmy či v jiném množství, než je uvedeno v jídelním lístku (např. dětská porce, odlišná příloha…).
Jak se bránit prodeji nekvalitního jídla?
Má-li jídlo na Vaše talíři podezřelou barvu, chuť či zápach, buďte obezřetní. Jídlo v takovém případě reklamujte a trvejte na nezkaženém jídle. Nebude-li restaurace schopna či ochotna nezkažené jídlo zajistit, máte právo odstoupit od smlouvy z důvodu neodstranitelné vady a jídlo nezaplatit. Zároveň zvažte podání stížnosti Státní zemědělské a potravinářské inspekci.
Zdroj: SOS