Femina.cz > Zábava > 10 největších filmových bestií
10 největších filmových bestií
Jsme zvyklí, že filmoví padouši jsou většinou muži. Když ale projdete filmové databáze, zjistíte, že se na celuloidových pásech nachází hrstka řádně nechutných ženských charakterů – sériových vražedkyň, šílených potvor, tyranek a psychopatek, které si v ničem nezadají s jejich mužskými protějšky a v mnohém je i předčí. Třeba jen proto, že od těch krásných tváří byste nic zlého nečekali. Vybrali jsme pro vás ty nejodpornější, při jejichž sledování vám bude hodně úzko.
Charlize Theron – Zrůda
Nejděsivější příběhy píše živost sám, ne nadarmo se říká: Tohle by si nikdo nevymyslel. A to platí i o dramatu Zrůda, který zachycuje život masové vražedkyně Aileen Wuornosové, kterou přesvědčivě ztvárnila Charlize Theronová.
Režisérka Patty Jenkinsová vylíčila milostný příběh dvou ztracených existencí – Aileen, bývalé prostitutky, a mladičké Selby. Zoufalá Aileen pomýšlí na sebevraždu, když ale pozná Selby, zamiluje se. Kvůli nové lásce pokračuje v prostituci, což v ní vyvolává zuřivost, která vyvrcholí několika brutálními vraždami…
Jessica Lange – Krevní pouto
Příběh mateřské opičí lásky vypráví thriller Krevní pouto v hlavní roli s Jessicou Langovou, která miluje svého syna Jacksona tolik, že ho raději zničí, než aby ho nechala žít vlastní život.
Sympatická a přitažlivá Helen se vdala za svého přítele Jacksona. Krátce po svatbě se rozhodnou, že vánoční svátky stráví na rodinném ranči, kde žije Jacksonova matka Martha. Helen je těhotná a věří, že budoucí babička bude mít nesmírnou radost. Skutečnost je však trochu jiná. Martha je posedlá představou, že Helen je její sokyní, která jí chce obrat o Jacksona. A je schopná i zabíjet, jen aby se jí zbavila…
Faye Dunaway – Drahá maminko
Christina Crawfordová vykreslila v knize Drahá maminko svou nevlastní matku – hollywoodskou divu Joan Crawfordovou – jako psychicky narušené, alkoholem prosáklé monstrum. Ve stejnojmenné adaptaci z roku 1981 si rozporuplnou hvězdu zahrála Faye Dunawayová. Díky dokonalému nalíčení a přesvědčivému výkonu se osobnost Faye v postavě, kterou hrála, úplně rozplynula.
Svět znal Joan Crawfordovou jako krásnou, kultivovanou, disciplinovanou herečku, která adoptovala dvě děti, s nimiž se na veřejnosti předváděla jako dokonalá matka. Ve skutečnosti je krutě týrala – psychicky i fyzicky. Záchvaty zuřivosti korespondovaly s neúspěchy v milostné i profesní sféře a zvlášť Christina dostávala co proto.
Juliette Lewis – Takoví normální zabijáci
Stoneova obžaloba médií – Takoví normální zabijáci – sice byla přijata značně rozporuplně, to ale nemění nic na tom, že se mu povedlo stvořit jeden z nejodpornějších ženských charakterů – Mallory Knoxovou. Dívku, která se svým kumpánem vraždí naprosto bez skrupulí, pro zábavu a pochybnou slávu.
Mallory neměla mnoho důvodů být šťastná. Otec ji tyranizoval a sexuálně obtěžoval. Když se potkala s Mickeym, byla z toho láska na první pohled. Nejprve zbili dívčina otce, pak ho utopili v akváriu, a poté přišla na řadu matka – tu polili v posteli benzínem a Mallory ji zapálila. Mladí milenci se dávají na útěk a nechávají za sebou další mrtvé…
Glenn Close – Osudová přitažlivost
„Osudovou láskou“ posedlá žena, která jde po svém vyvoleném přes mrtvoly, to je Glenn Closeová v Osudové přitažlivosti.
Dan Gallagher (Michael Douglas) si užil vztah na jednu noc, který pro něj nic neznamenal. Ne tak pro Alex v podání Glenn Closeové. Dan se zprvu cítí jejím zájmem polichocený, postupně ale začíná propadat čirému strachu – z jejích sebevražedných pokusů, psychického teroru, který Alex cílí nejen na něj ale i na jeho rodinu…
Piper Laurie – Carrie
Hned první román Stephena Kinga Carrie zaujal přesvědčivou sondou do duše dospívající dívky a pečlivě budovanou atmosférou, která s ubývajícím počtem stránek víc a víc houstne. Režisér Brian De Palma převedl příběh na plátno a při tom dokonale vystihl přednosti Kingovy novely.
Hrdinkou je nesmělá dívka Carrie Whiteová, která je obdařena telekinetickými schopnostmi. Ovšem vlivem výchovy je vyřazena ze společnosti spolužáků, kteří ji s oblibou ponižují. Jednou ale pohár trpělivosti přeteče, dívka už další potupu nesnese a pomocí svých schopností změní maturitní ples v děsivá jatka.
Skutečnou zrůdou v příběhu je ale Carriina matka Margaret v podání Piper Lauriové. Pološílená hysterická náboženská fanatička, která dceru ovládá a terorizuje, je hlavní příčinou dceřina vyřazení ze společnosti i činu, který stojí mnoho životů a způsobí zkázu celého města včetně obou nešťastných žen.
Sharon Stone – Základní instinkt
Postava Sharon Stoneové v Základním instinktu je ambivalentní typ antihrdinky. Divák tuší, že jde o vražednici, ale zároveň chce, aby jí ta sympatická spisovatelka, chodící zásadně dole bez, nebyla. A tak se dokonale vžije do postavy detektiva Nicka ztvárněného Michaelem Douglasem, který se zmítá mezi policejní povinností a láskou k nebezpečné ženě.
Vděčně věří objeveným stopám, které ho odvádějí od hlavní podezřelé. Úspěšná spisovatelka se zatím kamarádí s vrahy a její život lemují smrtelné nehody lidí, kteří jí překáželi. Je svůdná Catherine nevinná oběť podivných okolností, nebo sériová vražednice, která se svým „zlozvykem“ může přestat snadno jako třeba s kouřením?
Rosamund Pike – Zmizelá
Když David Fincher něco natočí, musíte počítat s tím, že vám bude běhat mráz po zádech – platilo to o thrillerech Sedm, Zodiac nebo Muži, kteří nenávidí ženy. Také Zmizelá, natočená podle románu Gillian Flynnové, je skvělý film, ale tak strašně nepříjemný, že ho možná budete nenávidět.
Žádnému z hrdinů nemůžete držet palce. Můžou za to všechny postavy, které jsou nějak pokřivené, nesympatické a sobecké. Ovšem skutečný psychopat je domnělá oběť únosu – Amy, které se znelíbil manžel a tak se ho rozhodla zbavit. Jak Fincher postupně odkrývá karty a dávkuje informace, budete se jednáním Amy v podání skvělé Rosamund Pike čím dál víc cítit zhnuseni. Právem jí náleží jedno z čelních míst filmových zrůd.
Kathy Bates – Misery nechce zemřít
A další adaptace Stephena Kinga a s ní další sonda do lidského šílenství. Postava ošetřovatelky Annie Wilkisové, je bezesporu vrcholem kariéry Kathy Batesové. Dojde na citové vydírání, teror, zpřerážené nohy. Proč? Jen kvůli dalšímu dílu Misery – oblíbené hrdince románů růžové knihovny.
Paul Sheldon je úspěšný spisovatel, který se proslavil řadou romantických románů o dívce Misery. Ve sněhové vánici havaruje uprostřed nehostinné krajiny, kde jej těžce zraněného zachrání jeho „fanynka číslo jedna“. Annie miluje příběhy o Misery a žije jimi tak moc, že pomalu není schopna přijmout, že jde pouze o fiktivní postavu. Když zachránkyně zjistí, že Paul její milovanou postavu v posledním románu, který právě dočetla, zabil, má spisovatel pouze jednu šanci – zahrát si na Šeherezádu a pokusit se vykoupit svůj život vyprávěním příběhů. Oživí Misery a může doufat, že se k poslední kapitole dostane se všemi končetinami. Hostitelka totiž mívá své nálady.
Psycho
Hitchcockovo Psycho je považováno ze hororovou klasiku, právem. Nezestárlo a stále spolehlivě děsí víc než většina moderních hororů, které se většinou topí v krvi, ale to hlavní – atmosféru a napětí – postrádají.
Norman Bates je sice sériový vrah mající na svědomí mnoho lidských životů, ale mnohem odpornější postavou je jeho manipulativní matka. Ta je sice v době, kdy se příběh odehrává, už nějakou dobu mrtvá, přesto stále ovlivňuje chování svého syna. Ve filmu slyšíme pouze její hlas a tak je paradoxem, že žebříček nejděsivějších žen v dějinách filmu uzavírá muž – Anthony Perkins.
Foto: Profimedia.cz